Sabtu, 14 Oktober 2017

UKM FC Selangkah Menjadi Juara


UKM FC telah menempah tempat di pentas final Piala FAM, selepas kemenangan yang penuh dramatik pada separuh akhir kedua pada hari Ahad lepas.

UKM FC dan Sime Darby telah mendapat promosi ke Liga Perdana 2018, selepas kemenangan separuh akhir kedua Piala FAM pada hari Ahad lepas. Secara kebetulan, kedua-dua pasukan ikatan dengan jaringan 1-0 pada agregat di gelanggang masing - masing.


Di Stadium Mini UKM, Bangi, jangkaan Sulaiman Husin untuk UKM FC menjadi universiti kedua untuk memasuki Liga Perdana, selepas mereka mengalahkan Shahzan Muda 1-0 dalam perlawanan separuh akhir kedua di gelanggang sendiri. UKM FC telah berjaya memecahkan kebuntuan pada masa tambahan.

Dengan masa yang berbekalkan 10 minit yang terakhir dalam masa tambahan, tanda-tanda yang tidak diingini untuk tuan rumah telah terjadi apabila salah seorang pemain mereka harus menerima rawatan di luar padang, sementara mereka telah menggunakan ketiga-tiga pertukaran mereka. Bagaimanapun, ketika physio merawat pemain yang tercedera, Faidzol Fazreen Shamsudin telah menjadi penyelamat sekaligus menjanjikan Shahzan Muda tidak dapat memanfaatkan kelebihan mereka iaitu bermain dengan 11 pemain, telah menjaringkan gol menerusi sepakan sudut.

Dengan beberapa saat yang tinggal , pasukan pelawat mempunyai dua peluang cemerlang dari luar kotak penalti. Tetapi yang percubaan pertama berjaya ditepis oleh penjaga gol UKM FC Khairi Hassan, dan  percubaan kedua hanya singgah di palang gol.

Perlawanan separuh akhir yang lain juga mengakhiri perlawanan dengan keputusan 1-0, apabila Sime Darby mengalahkan Felcra FC di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya. Selepas perlawanan pertama berakhir tanpa gol, perlawanan separuh akhir kedua hanya menghasilkan satu gol, dicetak oleh Zul Fahmi Awang pada minit ke-40. Kemenangan itu telah memastikan kepulangan kembali ke Liga Perdana untuk Killer Giant, yang pada akhir musim 2016 diturunkan dari Liga Perdana ke Piala FAM.

 Dengan kedua-dua pasukan telah terjamin ke peringkat Liga Perdana pada tahun hadapan,akan berdepan dengan perlawanan akhir Piala FAM untuk menentukan juara. Perlawanan pertama akan dihoskan oleh UKM pada 15 Oktober, dengan Sime Darby mengendalikan perlawanan pulang pada 22 Oktober. Masa dan tempat kick-off belum diumumkan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan