Jumaat, 20 Oktober 2017

Sepotong Doa daripada Al-Quran






Zaman remaja merupakan zaman paling mendebarkan. Masakan tidak ,disinilah emosi bercampur baur. Ada yang bersemangat kental, mereka menginginkan kebebasan, lantang bersuara,berdikari daan sebagainya manakala yang pasif akan terus mengikuti arus perubahan.Kadang kala, kedua dua emosi  bertembung dalam diri remaja antara ingin berkerja mencari duit poket sendiri dan dalam masa yang sama ingin menumpukan perhatian dalam pelajaran. Begitulah remaja, emosinya sering berbolak balik.Disinilah hala tuju kehidupan perlu diputuskan dengan tepat.

Remaja & Doa

Bagi remaja Islam, ambillah peluang sebaiknya untuk “menimba” sebanyak mungkin pengalaman dalam mengurus emosi kita. Malah, kutiplah pengalaman yang berharga dengan berani mendepani apa jua cabaran dan dugaan.

Saat itu penanda aras kekentalan iman dan hubungan dengan Allah akan sentiasa berubah dan meningkat dari semasa ke semasa.Bagi yang menyedari, zaman remaja inilah zaman membajai ‘benih’ kehidupan ebaiknya untuk diperoleh ‘hasilnya’ pada masa mendatang. Hakikatnya , setiap ujian yang dihadapi tidak semudah yang disangka. Jangan menyangka ujian itu hanya perkara yang tidak disukai, bahkan perkara yang disukai juga termasuk dalam ujian Allah kepada manusia.

Maka, mintalah pertolongan melalui doa agar Allah melindungi diri kita. Usah malu meminta kepadaNya kerana Dia sentiasa mengabulkan permintaan hamba – hambaNya. Demikianlah janji Allah ; “ Dan apabila hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (katakanlah):’Sesungguhnya Aku(Allah) sentiasa hampir(kepada mereka).Aku makbulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku.Maka, Hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik’( Surah Al-Baqarah 2:186)
Antara doa doa yang pernah diungkapkan oleh para anbiya di dalam Al-Quran ialah;


Doa Nabi Adam;  Doa Pengampunan.




" Rabbanaa zholamnaa anfusanaa wa illam tagfirlanaa watarhamnaa lanakuunanna minal khaasiriin."

Ertinya:

" Ya Tuhan kami, kami telah menzhalimi diri kami sendiri. Jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya kami termasuk orang-orang yang rugi.” (Surah Al- Araf 7;23)


Doa Nabi Ibrahim; Doa istiqamah menunaikan solat


(Surah Ibrahim 14; 40)



Doa Nabi Yusuf ; Beroleh kematian yang terbaik




Ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahagian kerajaan dan telah mengajarkan kepadaku sebahagian ta'bir mimpi. (Ya Tuhan) Pencipta langit dan bumi. Engkaulah Pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang soleh. (Surah Yusuf 12;101)

Doa Nabi Ayub; Kesembuhan Penyakit

(Surah Al- Anbiya 21:83)


Doa Nabi Musa; Kefasihan bicara



Musa berkata, ‘Robbis rohlii shodrii, wa yassirlii amrii, wahlul ‘uqdatam mil lisaani yafqohu qoulii [Ya Rabbku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka memahami perkataanku” (QS. Thoha: 25-28)

Doa Nabi Muhammad ; Kekuatan menghadapi ujian





“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebaikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo’a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma’aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir”. ( Surah Al Baqarah 2 ; 286)




Sumber : Majalah Gen-Q (Vol-03)(PP 17328/05/2013)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan